Stockholmsresor och andra utflykter

lördag 12 maj 2012

Lite bilder från dagen

Nu är det lugnt på rummet. Storebror har gått iväg. Han och sambon skulle på Filip&Fredrik ikväll. Blir säkert jättekul för dom.  Själva ska vi väl försöka få lite mat i oss. Jag var ute i 5 timmar på egen hand och spankulerade. Började med att ta en tur till Hötorget.

 

Sedan en vandring längs en regntung och öde Drottninggata. 
Vanligtvis tjockt med folk.


Fram till Stockhoms ström som såg ovanligt kall ut.
Gick sedan runt Nationalmuseum, och förbi Nybrokajen till Nybroplan.
Där hoppade jag på 7:ans spårvagn ut till Djurgården.


Fortsatte ut till Prins Eugens Waldemarsudde.
Där var det mycket vacker natur och trädgårdar.


Synd bara att det regnade, annars hade det varit ännu trevligare.


Själva anläggningen inrymde ett stort konstgalleri med tavlor och skulptuter både av Eugen själv och av samtida gelikar som Kryger och Josefsson.
Tyvärr var det fotoförbud där, men den andra delen av byggnaden var slottet, och där fick man fota. 
Sedan fortsatte jag till Skansen
  

Lemurerna gillade inte heller regnet, deras lilla skyddsrum var helt fullt.


Inne i akvariehuset hittade jag bl.a. krokodilungar.
Nästan lite söta.


Sedan han jag också med min barndoms skolresemål.
Tror att vi besökte Vasa-museet i 5:an, 6:an 7:an 8:an och 9an.
Tycker fortfarande att det är en mäktig upplevelse att skåda denna gigant från 1600-talet.

Efter det var det bara att ta sig hemmåt.
Om en stund ska vi försöka äta något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar